tisdag 13 februari 2007

Black Is Beautiful?

Vad hände med slagordet "Black is beatiful"? I min naivitet trodde jag att saker hade blivit bättre. Att man inte längre anser att vit är vackrare än svart eller mörkt. Självklart vet jag att rasismen frodas men inte trodde jag att unga svarta i USA såg ner på sig själva så mycket som den här filmen visar. Jag snubblade över den på You Tube och blev riktigt ledsen. Men dom unga tjejerna i filmen reflekterar i alla fall över varför dom känner eller har känt som dom gör och flera av dom har i alla fall tänkt om.
Mest blev jag gripen av den lilla flickan som fick två dockor framför sig. En vit och en svart. Först skulle hon säga vilken av dom hon tyckte var dålig och tog den svarta sen skulle hon peka på den docka hon tyckte var bra och valde den vita. Sen när hon ska säga vilken som ser ut som henne så måste hon movilligt ta den svarta. Men man ser verkligen hur svårt det är för henne att göra det. Hon sneglar på den vita och vill verkligen ta den. Det är så tragiskt att se att en så liten flicka inte tycker om det hon själv är.

Inga kommentarer: