söndag 30 december 2007

Summering

Då var tiden inne för att summera 2007. Egentligen vill jag inte göra som alla musikjournalister och grammysgalan och utse årets bästa. Dels för att jag inte har sån kolla på utgivningen dels för att det är ganska meningslöst. Av det helt uppenbara skälet att vi alla har olika smak och att vi råkat komma över olika musik. Men jag tycker ändå att det är ganska kul att tänka tillbaka och se på musikåret som gått. Ur mitt eget perspektiv. Vilka skivor jag har lyssnat på, vilka konserter som jag sett osv. En del skivor kanske inte ens är utgivna 2007. Men vad spelar det får roll egentligen. Jag lyssnade på som under det år som gått i alla fall.


Några av dom bästa skivorna jag lyssnat på 2007 är:
Steve Reid & Kieran Hebden - Tongues (Domino)
Lindha Kallerdahl - Gold (Hoob)
Nass Marrakech - Sabil 'a Salaam (Alula)
Radiohead - In Rainbows
The Stoner - The New Pink (Hoob)
K'naan - The Dusty Foot Philosopher (BMG)
Mattias Windemo - Port (Mowinde)
Gösta Rundqvist & Andreas Hedén - If I can stop one heart from breaking (Compuctio)
Hamid Drake & Fred Anderson - From The River To The Ocean (thrill Jockey)
Hamid Drake & William Parker - First Communion/Piercing The Veil (AUM Fidelity)
Fredrik Nordström - VIBB (Moserobei)
Svensk Jazzhistora vol. 10 (Caprice)
Fredrik Ljungkvist - Badaling (Caprice)


Konserter/Festivaler
I förra årets summering så förutspådde jag att Perspectives 2007 skulle bli årets kulturhändelse, vilket jag delsvis fick rätt för. Det blev inte en riktigt lika omvälvande erfarenhet som första festivalen 2004 var. Men det berodde ju på att jag var mer beredd på vad som skulle hända. Men hur kan det gå fel när man bokar artister som Evan Parker på solosopransax, Marilyn Crispell - Palle Danielsson 5, Per-Åke Holmlander solo, The Thing w. Joe McPhee, MOHA, Kjetil Möster Trio, Ingebrigt Haakar Flaten Quintet, Skull Defects w. Lasse Marhaug.

Att jag sa att jag delvis fick rätt var att en annan händelse har varit mycket större än jag kunnat ana. Nämligen invigningen av Uppsalas nya konserthus. Jag är verkligen otroligt imponerad av programmet som dom fick ihop första hösten och det ser verkligen lovande ut inför våren.
Den största händelsen 2007 var en konsert med den sydafrikanske pianisten Abdullah Ibrahim. En helt otroligt bra konsert som verkligen var så fantastiskt vacker, själsfull och innerlig som jag någonsin kunnat drömma om.

Sacred Music Festival var en annan stor händelse på konserthuset som jag hoppas dom kommer att fortsätta att arrangera.

Årets Polarpris gick till jazzlegenden och tenorsaxofonisten Sonny Rollins som gjorde en spelning på konserthuset i maj. Tyvärr tyckte jag inte att hans band nådde upp till hans nivå men Sonny själv spelade helt otroligt.


Årets missade skivor som jag måste ta igen 2008:
Steve Reid Ensemble - Daxaar (Domino)
Bitter Funeral Beer Band w Don Cherry and K. Sridhar -
Live in Frankfurt 82 (Country & Eastern)
David Murray & The Black Saint Quartet - Sacred Ground (Justintime)

Årets missade spelning som jag kommer att ångra länge:
Rashied Ali spelade i Norrköping men jag orkade inte åka ändå fram Uppsala. Men det kanske det hade varit värt.

Tyvärr så har jazzvärden förlorat några av sina största det gånga året. När beskedet att Alice Coltrane hade lämnat jordelivet blav jag verkligen ledsen. Hon hade tagit ett steg tillbaka till jazzvärlden och gett ut skivan Translinear Light 2004. Om hon skulle börja spela live i någon större skala får vi nu inte veta.
Trummisen Max Roach och keybordisten Joe Zawinul har också lämnat oss.

Inga kommentarer: