torsdag 18 december 2008

Palestinsk hiphop och konstmusik

För någon månad sen var jag och lyssnade på KronoskvartettenUppsala Konsert & Kongress. Jag inte så ofta och lyssnar på modern konstmusik, vilket är lite synd. Men jag ska försöka bättra mig. För det var en av de bästa konserter jag varit på på mycket länge. Kronoskvartetten blandar allt från "konstmusiken" till att spela moderna poplåtar. Bland annat spelade de en fin version av en Sigur Ros-låt. Lite otippat spelade de som tredje (!) extranummer en låt av Ramallah Underground. Det var den första gången jag hörde talas om den palestinska gruppen vilket så klart gorde mig väldigt intresserad. Vältajmat så gick jag på en föreläsning med göteborgs rapparen och aktivisten Nabila som har varit i Palestina och intervjuat en massa rappare. Det finns tydligen en hel del hiphop och som håller väldigt hög kvalitett. Men det är så klart inte helt lätt att ta sig fram som artist när man lever under ockupation.

Se Dam:s video "Born Here" nedan. Dam rappar både på arabiska och hebreiska för att få ut sitt budskap.
Intressant är att alla bilder är autentiska. Det är ingen skådespeleri. Militärerna är riktiga israelsika militärer.





Relaterade poster: Dar Qandeel - "Vi bär friheten inom oss"

Inga kommentarer: