torsdag 14 januari 2010

Fredrik Ljungkvist nominerad till DN:s kulturpris


Läste idag på morgonen att Fredrik Ljungkvist har blivit nominerad till DN:s kulturpris. Mycket bra val måste jag säga. Han är enligt mig en av Sveriges allra bästa saxofonister. Jag imponerades av honom redan när han spelade med Per "Texas" Johanssons kartett. Då gick jag på högstadiet och hade ganska nyligen upptäckt jazz. Det var en så otrolig kick att se bandet på lilla Katalin i Uppsala (det som numera är Pub 19). Vi var så klart alldeles för unga för att gå dit så vi hade tjatat på våra föräldrar att följa med oss.
Sen hörde jag inte så mycket av honom på ett tag. Atomic fanns då och jag hade hört talas om dem men inte fått tag på någon skiva (vad gammal jag låter nu, var det inte bara att ladda ner den?!). Sen fick han också P2:s pris Jazzkatten 2003 för "årets jazzmusiker som förtjänar mer uppmärksamhet". Men sen tycker jag Atomic och hans Yun Kan 5 fick rätt bra med uppmärksamhet, vilket känns helt rättvist.
Skulle verkligen vara kul att se en jazzmusiker vinna priset. Men vi får se hur det blir med den saken.

Myspace

Inga kommentarer: