tisdag 4 mars 2008

Den svenska modellen

Ett nytt svenskt musikprojekt kallat The Swedish Model har sett dagens ljus. Det är ett samarbetsprojekt mellan sju svenska skivbolag som vill ändra synen på musikdistrubution. På deras hemsida kan man läsa ett kraftfullt uttalnde för att se framåt i stället för att klaga på att de gamla vägarna för att tjäna pengar på musik sedan länge har försvunnit eller i alla fall begränsats kraftigt. Det känns bra att det är folk från branschen som verkligen ser möjligheterna i stället för att tro att svensk musik håller på att gå under. Vilket den självklart inte gör. Tvärt om! Alldrig har vi haft så mycket möjlgheter som nu. Men det krävs ju så klart en hel del arbete och nytänkande. Kreativitet helt enkelt.
Själv har jag nyligen (kanske lite sent) upptäkt den lagliga nedladdningen. Inte för att jag har laddad så mycket olagligt. Håller snarare kvar vid gamla CD:n och den föråldrade LP:n. Men jag tror industrin snart kommer att fatta att kampen mot gratis nedladdning inte kommer att hållas i domstolen (där kommer dom alltid att förlora) utan på nätet. Genom att hela tiden överträffa dom olagliga vägarna i bekvämlighet och kvalitett tror jag att dom kan lyckas. Det är i alla fall det som har lockat mig till nedladdningssidan emusic.com. Och jag kommer säkert fortsätta på andra sidor så snart jag lyssnat på all den fantastiska musik jag redan laddat ner.


Om The Swedish modell kan ni läsa här och en artikel i DN här.
Läs även en bra artikel om emusic.com av Markus Axelson i Lira här.

2 kommentarer:

Hannes sa...

The Swedish Model är bra skit, jäkligt snyggt formulerat.

Jag tror dock inte att de menar att "lagliga" nedladdningstjänster är alternativet till de "olagliga". De har kontaterat att det har skett ett paradigmskifte, att man inte längre kan ta betalt per kopia eller per abbonemang och erkänner att det gör lite ont, men att verkligheten är här. Copyriot kommenterar feltolkningar av The Swedish Model.

Personligen anser jag att de lagliga nedladdningstjänster som finns är fel i grunden och en del av det gamla paradigmet, det som ligger för döden. Idén om den centrala punkten som distribuerar nedåt i leden till passiva lyssnare är död. Det revolutionerande i fildelningstjohejsanet (Not, inte "nedladdningen") är dess platta organisation, alla noder värda lika mycket, alla delandes med varandra. Tvåvägskommunikation istället för envägs-.

Lyssna! sa...

hej hannes!

du har rätt. dom menar nog inte att den "lagliga" nedladdningstjänster är alternativet till de "olagliga". vilket är bra!
jag gillar deras formulering:

"Det är omöjligt att säga ja eller nej till fildelning. Det är något som finns och som inte går att ta bort. Sätt igång och lägg energi på att driva utvecklingen istället för att försöka bromsa den. Det går inte att bromsa den - kraften i stora skiften som är bra för mänskligheten är alldeles för stark för att intresseorganisationer och lagar ska kunna stoppa den. Punkt. Om du är kreativ och musiken du gör är bra så kommer det alltid finns utrymme för dig."

däremot tycker jag själv att de "lagligea" sidorna kan vara bra. jag gillar själv emusic bättre just nu än piratbay. varför? jo för att emusic är snabbts smidigt, man kan få tips om liknande artister och massa sånt. visst kan piratbay utvecklas till nått sånt såsmåningom när inte jusristerna jagar dom allt för mycket.

men branschen vill ju tjäna pengar, eller hur? det kan man inte komma ifrån. så om dom kan presentera någonting som konsumenterna betalar för så kommer dom göra det. men för att någon ska betala så måste dom erbjuda något slags mervärde. däremot tänker jag inte betala samma pris för en fil som en skiva som jag nördigt sortera i färgodning i skivhyllan.

men det är lite olika diskussioner. hur skivbolag ska tjäna pengar om fildelning ska vara helt lagligt (vilket ju är en ickediskussione som vi har konstaterat). branschen vill tjäna pengar, så är det bara. så dom måste vara kreativa, precis som alla vi musiker som vill få in några korvören på vår konst. men det slående är att en bransch som borde vara en av dom kreativaste helt saknar all kreativitet i den här frågan.

fildelningen för mig är bara en fortsättning på kasettdelningen och CDR-delningen som jag höll på med som lite yngre. men visst är det ett paradigmskifte i och med att det har blivit så otroligt mycket lättare.

en intressant sak att tänka på är att musik har bara kunnat säljas fysiskt i knappt 100 år. och den som kan sin musikhistoria vet att det har producerats otroliga mängder kreativ och underbar musik i årtusenden. så vi bör nog inte oroa oss för mycket.