fredag 3 oktober 2008

Asha Hagi Elmi får alternativt nobelpris!

Jag blev otroligt glad när jag fick veta att den somaliske politikern Asha Hagi Elmi har tilldelats årets Right Livelyhood-pris (även kallat det alternativa nobepriset). Jag har tidigare skrivit om henne här på Lyssna! och då sagt att hon är den starkaste kvinnan jag sett tala.
Vi får hoppas att det kan ge en liten skjuts till en vettig diskussion om hur det ska komma till en lösning i Somali.
Är tyvärr ingen expert på området men just nu känns det som om det mest rapporteras om pirater som kidnappar (rikt) folk utan för kusten. Inte så mycket om lösningar eller någon slags vettig diskussion om vad parterna gör eller borde göra i regionen. Detta är däremot någonting jag tycker att Asha Hagi Elmi gör. Så förhoppningsvis kommer hon att få lite mer utrymme nu.

Läs mer om henne på Rights Livelyhoods hemsida.

Inga kommentarer: