onsdag 31 oktober 2007

Asha Hagi Elmi

I går var jag på ABF-huset i stockholm och såg en av dom starkaste kvinnorna jag någonsin sett. Asha Hagi Elmi är en somaliska kvinna som är grundarna till organisationen Save Somali Women and Children och ledare för vad dom kallar den sjätte klanen. Somali har ett traditionellt klansystem med fem klaner. Den sjätte klanen är därför kvinnorna som Asha inte tycker har representation i dom andra klanerna.
Aisha talade om hur viktigt det var att kvinnorna är en del av fredsprocessen. Hon visade på en enorm styrka när hon pratade och jag kännde verkligen hopp om fred och för kvinnors och barns rättigheter när jag lyssnade på henne.

Mer om henne här.

Titta på BBC-inslaget nedan kanske ni förstår vad jag pratar om.

Hon gjorde även en intervju för SVT. Den kan ni se här (ca 18.40 in i programmet).

Inga kommentarer: