söndag 16 september 2007

2 × Hamid Drake

En av mina stora favoriter just nu är den amerikanske trummisen Hamid Drake. Första gången såg spela live på en konsert i Västerås på Nya Perspektiv tillsamans med William Parker Quartett.
Han helt klart en fantastisk trummis men han har också en otrolig utstrålning som artist. Det är svårt att inte bli tagen av hans person när han sitter bakom trumsettet eller någon av sina handtrummor.
Efter Västeråsspelningen har jag sett honom några gånger till och jag har inte blivit beviken hittills.
Vill därför tipsa om två skivor som jag nyligen köpt.

From The River To The Ocean (Thrill Jockey Records)
Ett sammarbete med den legendariske saxofonisten Fred Anderson. Dom har lyckats få ihop en skiva som spänner från blues och jazz till till afrikansk traditinell musik via sjungande av muslimska böner. En skiva som jag inte kunnat sluta lyssna på sen jag fick den. Dessutom spelar några av Chicagos finaste musiker som till exempell Tortoisegitarristen Jeff parker på skivan.

First Communion/Piercing The Veil (AUM Fidelity)
Det här är egentligen en återutgivning av Piercing The Veil som inte har varit i tryck på ett tag. Men inför återtrycket har dom dessutom gjort det till en dubbelskiva och tagit med den första inspelningen som William Parker och Hamid Drake gjorde tillsammans. Inspelningen har dom kallat First Communion och är en livspelning gjord inne på skivbolagets huvudkontor.
Nog för att First Communion är en uppvisning av både dessa supermusikers spelskicklighet och musikalitet så måste jag säga att jag gillar studioinspelade Piercing The Veil bättre. Men kanske att den andra inspelningen, som är lite flummigare upplagd, kommer att växa om jag får lyssna lite mer på den.

Inga kommentarer: