tisdag 13 november 2007

Rahsaan Roland Kirk

Som så många andra avfärdade jag Rahsaan Roland Kirks trixande med flera saxofoner samtidigt som en gimick eller nån slags show. Men när jag senare hörde vad som kom ut ur alla dessa blåsinstrument insåg jag att det här var en man med stora konstnärliga visioner och en revolutionär när det gäller blåsteknik.
Han spelade ofta populära melodier som på skivan Volunteerd Slavery där han gör versioner av bl a "I Say A Little Prayer For You". Men han behåller alltid sin originalitet och gör någonting nytt och ofta bättre.
Man måste ju säga att han faktisk ser ganska märklig ut när han spelar på alla sina instrument och rundandas. Och jag kan inte hjälpa att jag fundarar på om man hade vågat göra allt det där om det inte hade varit för att han blev blind i tidig ålder.

En hemsida om Rhasaan.
Se Rahsaan på YouTube

Inga kommentarer: